Het ontstaan van: ‘support zit in onze genen.’

Het is de vraag die men vaak als eerste stelt bij een ontmoeting: ”Wat doe je voor werk?”

Ik krijg deze vraag dan ook vaker en het heeft mij de afgelopen jaren bezig gehouden hoe ik dit zo duidelijk en kort mogelijk kan beschrijven. Het valt niet mee, ICT support gaat alle kanten op en de facetten zijn legio.

Nu ben ik in mijn vrije tijd bezig met muziek, als muzikant. Ik speel toetsen en heb in mijn leven al veel podia gezien, in diverse bands en acts. Daarnaast heb ik thuis een studio waar ik muziek kan opnemen en bijschaven. Producen heet dat tegenwoordig.

Als muzikant ben je ondersteunend bezig, voor een artiest die in de schijnwerpers staat. Dat kan de zanger van de band zijn, maar ook een artiest die je heeft ingehuurd. Zo komen de echte beroepsmuzikanten voornamelijk aan hun inkomen, instuderen van liedjes en op het podium spelen als begeleider. De artiest is nergens zonder de muzikanten, maar ze zijn niet zichtbaar, of niet zo zichtbaar als de artiest.

Onlangs moest ik weer eens een concert doen met een (bij elkaar geraapt) bandje. Het kwartje viel. Als muzikant ben je support aan het geven. Je begeleidt processen, zorgt er voor dat alles soepel loopt, vangt fouten op en lost ze ter plekke op. Je geeft signalen aan andere mensen op de vloer en vangt signalen op om er voor te zorgen dat de voortgang zo loopt als het moet. De persoon (of personen) in de schijnwerpers kunnen dan hun focus totaal zetten op de performance.

Ik heb ergens beschreven op onze website van mijn bedrijf dat “support in onze genen zit”. Blijkbaar gaat dat dieper dan ik dacht.

 

Wendel Doeland

Companet – Connecting People & Technology

2019-03-07T08:24:04+00:00